Vanliga frågor
Ny ägare av en bostadsrätt och vad innebär det?
Bostadsrätt är en särskild upplåtelse av en lägenhet med bostadsrätt till nyttjande mot ersättning och utan tidsbegränsning. Endast bostadsrättsföreningar får upplåta sådan nyttjanderätt enligt bostadsrättslagen (1991:614).
När du köper en bostadsrätt är det därför rätten att bo i den bostad du köper – inte själva bostaden. Den är det istället föreningen (Bostadsrättsföreningen Torsviksviggen ) som äger. Rätten att bo i din bostad gäller för obegränsad tid, så länge du håller dig till bostadsrättsföreningens regler och stadgar.
Felanmälan, att göra vid fel i fastigheten?
Enligt bostadsrättslagen är det föreningen som ska hålla lägenheterna och fastigheten i gott skick. En del av ansvaret är dock överfört på bostadsrättshavarna, som på egen bekostnad ska hålla sin lägenhet i gott skick.
Underhållsansvaret för den egna lägenheten omfattar ytskikten på golv, väggar och tak; i badrum gäller ansvaret också det fuktisolerande tätskiktet. Därutöver kan stadgarna till exempel fördela ansvaret för dörrar, fönsterglas och fönsterbågar, men även mer detaljerat än så. Länk till föreningens stadgar. Att hålla lägenheten i gott skick innebär att den ska vara fullt brukbar ”för det avsedda ändamålet”, enligt lag. Det handlar också om att medlemmen ska stå för underhåll och de reparationer som behövs samt betala dessa kostnader.
Om en skada är skedd i föreningen skall bostadsrättsinnehavaren snarast möjligt åtgärda de skador och brister som ligger inom deras ansvarsområde. Övriga skador och problem skall i första hand omedelbart felanmälans på föreningens servicetelefon eller via mejl till styrelsen för att begränsa eventuella ytterligare skadeverkningar. Därefter vid akutsituationer kan Dygnet Runt Service Fastighetsjour kontaktas (tel 08-18 70 00). Observera dock att kostnaden kan debiteras bostadsrättsinnehavaren om felet visar sig vara den boendes ansvar.
Ordningsregler vid ombyggnation. Att tänka på innan du gör din renovering
All form av ombyggnad av lägenheter kräver styrelsens godkännande. Skriftlig förfrågan lämnas till styrelsen i god tid. Styrelsen ska tillhandahålla väl genomarbetat underlag minst en månad innan planerad renovering. Detta för att kunna säkerställa att alla dokument är korrekta och eventuella dialoger med boendeinnehavaren kan göras i god sed). Detta är särskilt viktigt att iaktta vid ingrepp i kök och badrum, då dessa kan komma att påverka husets tekniska system. Ett felaktigt utförande kan skapa bland annat fuktskador i fastigheten. Observera att anmälningsplikt föreligger vid alla förekommande VVS-arbeten, t.ex. även vid byten av kranar och sanitetsutrustning.
Anledningen till skriftlig förfråga samt tidsfristen är den att styrelsen önskar ha kännedom om samtliga ombyggnader av våtutrymmen, så att skador eller problem som uppdagas i ett senare skede kan härledas till rätt plats.
Vid ombyggnad av badrum så måste GVK-auktoriserade utförare av våtrumsrenovering anlitas. Efter utfört arbete skall en kopia av våtrumsintyget lämnas till styrelsen.
Ytskiktsrenovering såsom målning, tapetsering och golvläggning kräver normalt inte styrelsens medgivande. Vid osäkerhet vad som gäller för en specifik åtgärd, tag för vana att alltid kontrollera med styrelsen för att undvika missförstånd eller eventuell skyldighet till återställande efter genomförd ombyggnad.
Vid ansökan om ombyggnation, fyll i Renoveringsdokument här
Regler kring renoveringsutförande- för trivsamheten i föreningen
Ombyggnadsarbeten är endast tillåtna på vardagar mellan 07.00-20.00, lördagar 09.00-18.00 samt söndagar 10.00-18.00. På helgdagsaftnar och helgdagar är ombyggnadsarbeten EJ tillåtna. Byggsopor måste forslas bort omgående och får inte ställas utanför porten, på gräsmattan eller i grovsoprummet.
Boende i intilligande lägenheter skall informeras skriftligen i god tid före ombyggnad (gäller sin egen port och eventuell grannport om man tror att renoveringen kan påverka även dennes fastighet).
Fastighetsskötare ska alltid kontaktas via servicetelefonen (telefonnummer070-4008859) vid avstängning av, och påverkan på, fastighetens huvudledningar. Om du inte får kontakt ber vi dig prata in ett meddelande som kommer lyssnas av.
Glöm inte att underrätta eventuella entreprenörer vilka regler som gäller i föreningen, genom att skriva ut och ge dem dessa ordningsregler före ombyggnadsstarten.
Hur erhåller jag autogiro gällande månadsavgift
Föreningen uppmanar samtliga i föreningen att användas sig av autogiro får månadsavgiften. Detta för att minska den administrativa kostanden för vår förvaltare som. Kontakta vår ekonomiska fastighetsförvaltare Lexium Förtaltning & projekt AB via telefon: 08-505 855 00. Blanketten skickas via brev eller e-post. Fyll i vilken bank du har samt ditt clearing- och kontonummer, ort och datum ska anges samt avsluta med att skriva under.
Hur ställer jag mig i kö till garageplats och hur gör jag om jag önskar hyra extra förråd i föreningen?
Vid intresse av att hyra förråd eller ställa sig i kö till Garageplats. Kontakt för garageplats (Björn Hansson) och förråd (Andreas Åkerlund) via mail:torsviggen@gmail.com
(För mer information gällande regler vid garagekö, se Boendehandboken underdokument.)
Torsviggen © 2023 • Privacy Policy • Terms of Use